sunnuntai 25. joulukuuta 2016

Viitasaari! Kritiikkiä päättämisestä ja päättämättömyydestä!


Ajattelemisen aihetta Viitasaaren kaupungin päätöksentekokulttuurista.

Valtuustokausi on jo loppusuoralla ja on aika analysoida vähän menneitä vuosia. Minun katsomukseni asioihin kritiikin kautta varmaankin suututtaa lukijoita, mutta myös usein kritiikki herättää miettimään voitaisiinko asioita tehdä toisin!

Mielestäni  kuntastrategiassa kaupunginvaltuutettujen päätäntävaltaa pyritään siirtämään pikkuhiljaa pienille päättäjäporukoille, kuten kehittämisyhtiöille, työryhmille, ja virkamiehille. Tätä suuntausta on vuosien varrella ujutettu kaupungin organisaatioon monenlaisilla strategioilla, erilaisilla ohjausryhmillä ja kehittämisryhmillä. Työryhmissä on usein kokoonpanossa lähes aina samoja henkilöitä kuin kaupunginhallituksessa ja yhtiöiden hallituksissa. Yhtiöiden hallituksissa on myös ollut vuosia samoja jo aika iäkkäitä henkilöitä, jotka pyrkivät kaikintavoin ohjailemaan yhtiöiden päätöksien tekoa. Em.toiminta mahdollistaa erittäin hyvin myös hyvä veli-verkoston toiminnan. On myös helppo piiloutua osakeyhtiölakien taakse, jos valtuutetut kyselevät asioiden ja takausten perään.
Myös on erittäin arveluttavaa  se että samoja henkilöitä toimii kunnanhallituksessa ja esimerkiksi teknillisen toimen alaisissa rakennus- ym.kohteissa urakoitsijana. Myös tasapuolisuus muita yrittäjiä kohtaan mietityttää! Urakkatarjousten hoitaminen ja -vastaanotto tulisi laittaa pelkästään toimialajohtajan taakse.

Vuosien takaiset lainatakaukset, ja päätettävien asioiden valmistelun laiminlyönnit vaikuttavat koko kuntakonsernin taloudessa vielä pitkään. Aikanaan yritimme kaupunkia hoitamaan selvittelyt, mutta asioille tehtiin vain pintaraapaisuja. Jotenkin tuli sellainen tunne, että haluttiin vain äkkiä asiat saada haudatuksi. Siksi oli pakko tehdä jatkokyselyt ulkopuolisille viranomaisille. Se on varmaa, että  maksumiehenä on kaupunki ollut lähes joka sotkussa, ja hyötyjät olivat aivan muut tahot.

Tavalliset valtuutetut ovat olleet voimattomia, koska tietoja on pantattu ja osin asioista on saatu ristiriitaisia tietoja. Asioita on myös esitelty hyvin vakuuttavasti valtuutetuille ilman riskiarviointeja ja tarkkoja selvityksiä.
Kaupunginhallitukseen tuodaan asioita päätettäväksi salaisena ja päätösesityksiä annetaan vasta kokouksessa. Se siitä päätösten avoimuudesta ja läpinäkyvyydestä.

Kaupungin talouden vartiointi on jäänyt ainoastaan Perussuomalaisten vastuulle. Muiden ryhmien valtuustoaloitteilla on esitetty mittavia lisäyksiä rahan käyttöön, vaikka velkamäärät ovat olleet jo maksimissaan jo ajat sitten. On ilmeiseti mukava luvata kaikkea maan ja taivaan väliltä äänestäjiä kalastellessaan. Samanaikaisesti rahankäytöstä kurmuutetaan muita kuntasektorilla toimivia yksiköitä säästämään lähes kaikesta. Kaupunginjohtajalle annan välttävän arvosanan asioiden tasapuolisesta ja yleensäkin asioiden hoidosta.

Ihmeellisintä on se, että suuri osa valtuutetuista hyväksyy monia asioita ottamatta oikeastaan minkäänlaista kantaa. Julkituojia solvataan kaupungin "me" hengen ja yrittäjien leimaamisesta. Jossain vaiheessa tämäkin selviää, että he antavat hiljaisen luvan jatkaa entiseen "hyväksi" todettuun malliin. Muistutan näitä päättäjiä siitä, että he osallistuvat samalla virkavastuulla kuin virkamiehetkin asioiden päättämiseen ja valmisteluun.  Kuntalakia ja sen pykälää 40 tulee myös tarkastella huolella mitä siellä sanotaan. Taloudenhoito ja sen valvominen, ja päätöksien epäkohtiin puuttuminen ovat kaikkein tärkeinpiä asioita valtuutetun työssä. Valtuutetun on pakko myös tarttua ikäviinkin asioihinkin. Yleensä kritisoijat leimataan mediassa syyllisiksi ja häiriköiksi. Onneksi on myös paljon niitäkin ihmisiä jotka ovat samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

Kuituverkon rakentaminen ja kyseisen asian valmistelu on räikein esimerkki, kuinka valtuutettuja ja kuntalaisia vietiin kuin kuoriämpäriä. Harmillisinta on se, että tavalliset ihmiset luottivat verkon rakentamisen onnistumiseen. Heidän tulisi mielestäni nostaa joukkokanne käräjäoikeuteen, jotta saisivat rahansa takaisin. Koko kuituverkon rakentaminen olisi pitänyt viheltää poikki silloin, kun selvisi operaattorin omarahoitus osuuden puuttuminen. Ja ainakin silloin, kun ilmoitettiin Finnveran luopumisesta kyseisestä hankkeesta operaattorin huonon rahatilanteen takia. Samassa yhteydessä unohtuivat myös olemassa olevat kuituverkotkin tutkituttaa, ja tuoda ne myöskin julkisuuteen tukianomuksen vaatimusten mukaan. Nyt näyttää, että kuitujutun loppupelit käydään käräjätuvassa, koska ei ole muuta ratkaisua kuin irtisanoa operaattorisopimus välittömästi isompien vahinkojen välttämiseksi, sillä on vaara että kunta joutuu maksamaan vielä lisää olemattomista kuituverkoista.

Pari vuotta sitten käytiin vielä loppunäytelmä vanhojen raunioiden jättämisestä torin rannanpuolelle parkkihalliksi. Purkupäätös oli aikanaan sovittu ja rakennuksen purkuaikataulu ja purun maksaminen on sovittu tarkasti. Sopimusta haluttiin muuttaa, vaikka suurin osa kunnan asukkaista halusivat, että kaikki puretaan sopimuksen mukaan.Totuushan oli, ettei siihen mitään vanhoista raunioista tehtyä parkkihallia varmasti olisi jätetty. Säästöjä siitä ei olisi syntynyt muille kuin purkajalle, kun ei olisi tarvinnut roudata purkujätettä ongelmajätelaitokselle!
Purkukustannukset ylittivät kaikki muut vastaavanlaiset purkukustannuksista maksetut taksat tuplaten.  Nyt rannalle rakennetaan puistoa, joka on ainoa oikea ratkaisu

Kaupunginhallituksen ja -valtuuston, tarkastuslautakunnan sekä kaupunginjohtajan tulee tiivistää valvontaa kaikilla kunnan toimialoilla myös ehdottomasti tytäryhtiöissä. Sisäisenvalvonnan, tarkastuslautakunnan ja tilintarkastuksen toiminnan tärkeys korostuu entisestään, koska mielestäni huomattava määrä erilaisia sopimuksia on jäänyt tarkastamatta. Valtuuston on pidettävä johtaminen tiukasti omissa käsissään, muuten päätöksien tekeminen ja valvonta karkaavat osakeyhtiölakien, työryhmien sekä virkamiesten selän taakse. Tällä tavalla vain vastuunkantajat hämärtyvät, ja sekamelska on varmistettu. Tämä suuntaus on ehkä näillä toimilla haluttukin nimenomaan varmistaa?

Sisäiselle tarkastukselle emme laita kovinkaan paljoa painoarvoa, koska sisäiset tarkastajat valitaan  saman lautakunnan tai hallituksen tutusta "kaveriporukasta", kuka lähtisi kielimään kavereistaan. Sisäiset tarkastajat kun valitaan kyseisen elimen pöydän ympäriltä. Kunnissa pitäisi olla riippumaton tarkastuselin, joka aidosti tutkisi pyydetyt ja havaitut epäkohdat. Elimen pitäisi myös julkistaa avoimesti tutkimustulokset.
Tilintarkastajienkin pitäisi ehdottomasti tiukentaa otettaan.

Kaupungin poliittisissa hallinnonrattaissa on myös mukana entisiä, valtuustosta luopuneita henkilöitä, jotka eivät olleet kuntavaaleissa enää mukana. Näiden valtaa hamuavien, omaa etuaan ajavien taustapelureiden pyrkiminen kaupungin päätöksiin vaikuttamiseen on kyseenalaista.
Olemme törmänneet takaus- tai selvittelyasioissa usein vastaukseen, "asia kuuluu yhtiölle, ja siksi tietoja ei tarvitse antaa." Edellinen lause kuvaa valtuutetun tiedonsaantia. Tässä kätkeydytään osakeyhtiölakien taakse, jonka mahdollistaa nykyinen muoti-ilmiö, kuntien toimintojen yhtiöittäminen. Meistä kaikki julkisin varoin rahoitettu toiminta kuuluu kuntalaisten ja valtuutettujen tietää, ja onhan kuntalakiinkin kirjattu, että valtuutettujen on saatava kaikki tieto, jonka tarvitsevat päätöksien tekoon luottamustoimessaan.

Mm. erään tytäryhtiön yhtiöjärjestyksessä lukee seuraavaa: ”Sijoittaa riskipääomaa ja antaa takauksia toimiville ja perustettaville yrityksille, sekä harjoittaa näihin aloihin liittyvää toimintaa myös projektitoiminnan avulla. Yhtiö voi myös rakentaa niille teollisuus- ja palvelutiloja yrittäjien käyttöön luovutettavaksi vuokraoikeuden tai myynnin kautta sekä omistaa kiinteistöyhtiöiden osakkeita ”ym. Jos näillä samoilla yhtiöjärjestyssäännöillä jatketaan tulevaisuudessakin, on kuin annettaisiin avoin valtakirja tehdä lisää velkaa ja jatkaa samaan vanhaan malliin. Tämä malli on myös selvä kiertotie vanhalle kuntien riskilainoituksille. Monet uskovat, etteivät nämä velat kosketa kaupungin taloutta.  Totuus on kuitenkin se, että viimekädessä takaaja maksaa aina velat, jos taattava joutuu maksuvaikeuksiin. Näistä riskirahoittamisista ja -rakentamisista on viime vuosina saatu huonoja kokemuksia, siksi tämäntapaisesta toiminnasta on päästävä kokonaan eroon.

Huomion arvoista on myös se, ettei yhtiöllä ole omistuksessaan lanttiakaan pääomia, vaan aina tarvitaan kaupunginvaltuuston takauspäätöksiä. Vaikeuksiin joutuessaan kaupunkia pyydetään rahoituksen korjaajaksi, ja korjaukset kaupunki joutuu tekemään ottamalla lisää velkaa. Jos yhtiö tekisi konkurssin, niin kaikki velat ja kiinteistöt jäisivät takaajalle eli kaupungille. Kyseisessä tilanteessa saattaisi kaupunki joutua todennäköisesti valtion ohjaukseen, koska velkamäärä olisi todella suuri ja kriisikunnan rajat paukkuisivat.  Viime syksynä kyseinen yhtiö oli jo lähellä selvitystilaa, ja tuskin talous siellä on ainakaan kohentunut tänäkään vuonna. Arvaukseni on, että lähiaikoina yhtiöltä tulee taas lisää raha-anomuksia taloutensa korjaamiseen.

Kuntien elinkeinotukemisesta sanotaan ohjeissa seuraavaa:  Kunta huolehtii elinkeinotoiminnan yleisistä edellytyksistä, maankäytön suunnittelusta, kunnallistekniikan rakentamisesta, energia- ja vesihuollosta ja koulutuksesta. Yritysten rahoittamisesta ei puhuta sanakaan näissä ohjeistuksissa. Mielestäni rahoittaminen kuuluu muille tahoille kuten pankeille ym. laitoksille. Ei ole mitenkään oikein, että kuntien rahapulassa vähiä verorahoja patistellaan säästelemään jopa vanhusten, sairaiden tai lasten kustannuksella, kun samalla sijoitetaan euroja erittäin riskialttiiseen ja kannattamattomaan sekä tappiolliseen toimintaan.

Muistutuksena vielä, että 90- luvun lamassa saatiin tuntuma näihin asioihin, kun suuri määrä halleja ja seiniä jäi konkurssien jälkeen kunnan syliin. Halleja jälleenmyytiin ja vuokrattiin useita vuosia alehintaan murto-osalla oikeasta arvostaan. Jokseenkin samalla tavalla on käymässä tänäkin päivänä, eli mitään ei olla menneistä opittu.

Ilpo Manninen



lauantai 24. joulukuuta 2016

Piiloverkko Viitasaarella ja Saarijärvellä!

Viitasaarelta ja Saarijärveltä esimerkki piilokaapeleista. Olemme täällä Pohjoisessa Keski-Suomessa ihmetelleet jo yli viisi vuotta sitten, miksi kuntien omistamia olemassa olevia verkkoja ei hyödynnetä? Sama koskee muitakin rakennettuja verkkoja? Tämä alla oleva kirjoitus on julkaistu jo niihin aikoihin. Postia on lähtenyt niin viestintävirastoon kuin lähes jokaiseen oikeusasteeseen sekä kaikille laajakaistasta vastaaville henkilöille. Ja aina turhaan?

Miksi Viitasaarella ja ympäristökunnissa olemassa olevaa taajamaverkkoa ja siitä lähtevää kyläverkkoa hyödynnetä? Miksi näitä piilossa pidettyjä verkkoja ei nosteta julkisuuteen? Hyödyntämällä maahan valmiiksi kaivettua kuituverkkoa säästyisi kunnilta rahaa useita miljoonia euroja.
Alla on maakuntahallituksen rahoituspäätös, ja Viitasaaren kaupunginhallituksen iltakoulussa 2011 tekemä esitys. Samanlaiset esitykset käsiteltiin muissakin omistajakunnissa. Lisäksi mukana on selvitys Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy:stä ja kunnista joihin se on rakennuttanut kuituverkon. Selvityksissä on lisäksi kyläverkon kaikki kylät joihin verkko on vedetty? Kummallisinta on se että verkon palveluita ei ole annettu kuitenkaan käyttäjille?


Keskisuomen liitto/tiedote
Maakuntahallituksen rahoituspäätöksiä 5.6.2007

Pohjoisen Keski-Suomen seutuverkon päivitykseen 98 115 EU-euroa Saarijärven Viitasaaren seutukunnalle. Vuonna 1999 rakennettu vanhentunut seutuverkko vaikeuttaa kuntien yhteisten sähköisten palvelujen ja yhteistyön kehittämistä.
Nyt seutuverkko päivitetään nopeammaksi, Ether-tekniikkaan perustuvaksi verkoksi. Tehokkaampi seutuverkko mahdollistaa uusia kunta-kuluttajapalveluita myös haja-asutusalueelle.
Saarijärven verkkopalvelut Oy:lle myönnettiin seutuverkon päivittämiseen 98 115 euroa EU-tukea( Euroopan Aluekehitysrahasto+valtio) tuki on puolet kustannuksista, toisesta puolesta vastaavat kunnat.
Lisätiedot Saarijärven Seudun Yrityspalvelu Oy








Alta löytyy paljon tietoa Verkkopalvelusta, ja kaikki Keski-Suomen kylät joihin verkko rakennettiin, sekä Saarijärven Laajakaista kaikille -hankkeen eteneminen 2009. Muissakin kunnissa edettiin samalla mallilla. Lue tekstit painamalla tästä linkistä.



Kuituverkkoja kunnissa useita jopa päällekkäin!



Tässä esimerkki kuinka Sonera on asentanut Etelä-Karjalaan kuituverkon. Samalla sapluunalla on verkko asennettu Keski-Suomeen ja Viitasaarelle. Kuitua lukee kaaviossa menevän myös kyläkunnille!





”Outo” kaapelimylläkkä ihmetyttää ympäri Suomen: Nyt herättiin eduskunnassa


23.12.2016


·       
Kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr.) haluaa vastauksia kuituverkon hyödyntämättömiä mahdollisuuksia koskeviin kysymyksiin.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnassa istuva kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr.) aikoo vaatia selvitystä keskustelua herättäneestä kuitukaapeliasiasta ja mahdollisista ”haamukaapeleista”.
Kasvi on seurannut liikemies Pekka Viljakaisen aloittamaa keskustelua hämmentyneenä. Tietotekniikkaan perehtynyt kansanedustaja sanoo, että asiasta on vaikea lausua mitään varmaa, koska tietoa on niin vähän.
– Kyllä tämä täytyy nostaa keväällä esiin liikenne- ja viestintävaliokunnassa, kun saamme liikennekaaren pois käsistä, Kasvi sanoo Uudelle Suomelle.
– Asiaa täytyy pohtia, koska tässä on mätetty aika paljon veronmaksajien rahojakin tähän kuituverkon rakentamiseen, ja se etenee tuskastuttavan hitaasti. Siksi tämä tapaus tuntuu tosi oudolta.
Valtio on tukenut kuituverkkoyhteyksien rakentamista etenkin haja-asutusalueille. Edistys on ollut hidasta.
–  Hyvin usein nämä isot operaattorit ovat katsoneet, että heidän ei kannata rakentaa sinne verkkoa, Kasvi sanoo.
Pekka Viljakainen on kertonut saaneensa nopean kuituyhteyden käyttöön Joroisilla vasta, kun sai operaattorin kaivamaan esiin maassa valmiina olleen kaapelin. Tätä ennen hänelle oli myyty ei-oota. Operaattorit ovat olleet haluttomia kommentoimaan asiaa muuten kuin edunvalvontajärjestönsä FiCom ry:n kautta. Viljakaisen tapausta ei kuitenkaan ole kiistetty.
– Kyllä kai operaattorit kiistäisivät, jos se olisi puppua, toteaa it-asiantuntija ja -konsultti Petteri Järvinen Uudelle Suomelle.
Järvinen pitää keskustelun perusteella selvänä, että kuluttajien ulottumattomissa olevia ”haamukaapeleita” on ainakin jonkin verran. Epäselvää on asian mittakaava sekä se, kuinka laajalti nämä kaapelit olisivat muutettavissa tai hyödynnettävissä kuluttajayhteyksissä. Kaapelimylläkästä tiuhaan raportoineelle Kauppalehdelle on saapunut yhteydenottoja kuluttajilta ympäri Suomen.
Jyrki Kasvi listaa alustavasti kysymyksiä, joihin täytyy saada vastauksia viestintäministeriön virkamiehiltä ja operaattoreilta.
– Kuinka paljon tällaisia kuituja on? Onko niissä jotain oikeita teknisiä esteitä, jotka estävät niiden hyödyntämisen? Tiedän, että jälkeenpäin se [käyttöönotto] on aina haastavampaa ja kalliimpaa, mutta tässäkin yksittäistapauksessa sen liittymän siihen kuitenkin sai. Kuinka edustava tapaus tämä esimerkki on? Kuinka paljon tällaisia vastaavia kaapeleita on ja miksi niitä ei sitten käytetä? kansanedustaja pohtii.
Kasvi arvioi, että jos kuluttajien käsien ulottumattomissa olevia valokaapeliyhteyksiä on, ne voivat olla operaattorien omassa tiedonsiirtokäytössä tai toimia varayhteyksinä.
– Luulisi että pelkästään sitä tekniikkaa päivittämällä pitäisi – minun yleissivistykseni mukaan – pystyä niitä hyödyntämään. Tietysti voi olla, että ne esimerkiksi palvelevat heidän langattoman verkon tukiasemiaan. Mutta tästä täytyy saada enemmän tietoa, Kasvi summaa.
Viestintäministeri Anne Berner (kok.) on jo ilmoittanut ottavansa asian esille alkuvuodesta, kun tapaa operaattoreita laajakaista-asioissa. Liikenne- ja viestintäministeriöstä on myös sanottu, että vailla kuluttajakäyttöä olevien kaapelien määrää on toistaiseksi mahdoton arvioida.
”Selvitys pitää tehdä. Ei siihen kukaan muu pysty kuin operaattorit, eivätkä ne sitä tee, ellei ministeri pakota”
Kasvin mukaan valtiovallan ei tarvitsekaan tietää yksityisten yritysten verkoista ja liikesalaisuuksista.
– Mutta tietysti sentyyppiset asiat kiinnostavat valtiovaltaa, ettei vaan ole pistetty samoihin ojiin esimerkiksi yhteyttä ja varayhteyttä. Tällaisten asioiden valvonta on haastavaa, jos ei ole kattavaa kartoitusta, Kasvi pohtii.
”Tekisi mieli kaivaa pihasta”
Espoolainen it-asiantuntija Petteri Järvinen vitsaili Twitter-viestissään, että hänen tekisi mieli kaivaa omasta pihastaan ja katsoa, löytyykö käyttökelpoisia kaapeleita. Hänen asuinalueelleen valokaapeliyhteyttä ei operaattorien mukaan ole saatavilla, joskin nyt alueen kuluttajien halukkuutta on alettu kartoittaa.
– Ilmeisesti tällaista dokumentoimatonta, hyödyntämätöntä kaapelia siellä oikeasti on. Se on hämmästyttävää, Järvinen sanoo Uudelle Suomelle.
Myös Järvinen kaipaa tilanteeseen lisäselkoa ja helposti käyttöön otettavien kuitujen ottamista hyötykäyttöön. Hän kuitenkin huomauttaa, että se ei vielä takaa nettiyhteyttä, vaikka tontilta löytyisikin kaapeli.
– Operaattori joutuu tekemään investointeja, jotta se kaapeli voitaisiin kuluttajalle myydä. Ja kaapeli voi olla vääräntyyppistä. Jos se esimerkiksi on aikanaan tarkoitettu operaattorien runkoyhteyksiin, sen konvertoiminen tilaajaliittymäksi ei ole ihan helppoa. Se maksaa siitä huolimatta, vaikka kaapelin upottaminen maahan onkin suurin kustannuserä, Järvinen kertoo.
Petteri Järvinen miettii, osoittaako Viljakaisen nostattama keskustelu sen, että operaattorit ovat ylipäätään haluttomia investoimaan valokuituverkkoon.
– Onko tämä 4G-bisnes niille liian houkutteleva? Sitä minullekin tarjotaan, vaikkei se toimi.
Järvinen arvioi, että kun bisnes on syntynyt tai luotu 4G-verkon ympärille, operaattoreilla ei ehkä ole aitoa halua ryhtyä luomaan uutta tuotetta investointeja vaativasta kuituverkosta.
– Vaikka se runkokuitu olisikin, niin siihen tarvitaan kaikenlaista kilkettä lisäksi.
Operaattoreita edustava Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry kertoi tiedotteessaan, että operaattoreille ensiarvoisen tärkeää on ”yhteyksien hyvän laadun säilyttäminen”. FiCom antoi ymmärtää, että yksi syy haluttomuuteen tarjota kaikille halukkaille kuituverkkoa on se, että ”yksittäisen yhteyden irrottaminen runkoyhteydestä tai tukiasemakuidusta yhtä kotitaloutta tai yritystä varten voi vaarantaa yhteyksien toimivuuden laajemmin”.
Petteri Järvinen ihmettelee selitystä, joka hänen mielestään kuulostaa oudolta.
– Toki se vaatii työtä ja vaatii ehkä uuden investoinnin johonkin uuteen purkkiin, joka sen jakaa, mutta en ymmärrä miten se voisi vaarantaa mitään. Tietysti se vaarantaa, jos se tehdään väärin, Järvinen pohtii.
FiCom toteaakin myöhemmin tiedotteessaan, että ”ilman tarkkoja sijaintitietoja tehtävä kaivuutyö saattaa vaarantaa tietoliikenneyhteyksien toiminnan suurellakin alueella”. Tämä liittyy Viljakaisen kertomukseen kaivuutöistä tontillaan, joskin hän myöhemmin tarkensi, että kaivuuhommat teki operaattori.
Järvinen arvioi, että suurin syy operaattorien haluttomuuteen ryhtyä investointeihin on lopulta arkinen: halukkaita asiakkaita ei ole riittävästi, jotta kuituverkon pystyttäminen olisi taloudellisesti mielekästä. 4G jyrää ja moni kysyy, mihin kiinteää laajakaistaa edes tarvitaan. Järvisen mielestä kuituverkko olisi kuitenkin langatonta parempi muun muassa toimintavarmuuden ja tulevaisuuden kasvun kannalta.
Järvinen toivoo, että ministeri Berner saa potkittua operaattoreihin vauhtia sen kartoittamiseksi, millaisilla kustannuksilla runkokuidut olisivat muutettavissa kuluttajien hyödyksi.
– Selvitys pitää tehdä. Ei siihen kukaan muu pysty kuin operaattorit, eivätkä ne sitä tee, ellei ministeri siihen pakota, Järvinen toteaa.
Lue lisää aiheesta:

perjantai 23. joulukuuta 2016

Kuituverkkoja Viitasaarella!






Pohjoisessa Keski-Suomessa on toiminut koko ajan olemassa oleva kuituverkko. Yrityksen omistajakuntia ovat: Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Pihtipudas, Saarijärvi ja Viitasaari.
Seutuverkkoon on liitetty kunkin omistajakunnan omistama heidän toimipisteidensä yhdistämiseksi rakennettu verkko. Verkosta käytetään nimitystä taajamaverkko.

Taajamaverkon toiminta ohjataan tulevaisuudessa Kannonkosken kautta.
Seutu- ja  taajamaverkon lisäksi on olemassa Viitasaaren- Saarijärven seudulla  Soneran rakentama kyläverkko. Tämänkin verkon omistaa nykyään tiettävästi kunnat?
Kyläverkkoa on väitetty toimimattomaksi, ja että se on monesta kohdin poikki, ja on tehty kuparista? Kuitenkin nyt selvinnyt, että sekin on tehty pääosin kuidusta, ja voidaan hyödyntää. 
Seutu-taajamaverkkoon on liitetty joitain yrityksiä, ja se on ollut toiminnassa koko ajan. Miksi tätä mahdollisuutta ei ole tarjottu kuitenkaan kaikille halukkaille yrityksille ja yksityisille ihmisille?
Meille päättäjille on väitetty, ettei tätä verkkoa voi hyödyntää.  Herää kysymys, että miksi? Mitä tällä väitteellä on hyödytty?



PKS kunnat uuteen nopeusluokkaan - vauhtia 10 Gbps!

3.3.2016 Kyyjärven kunta / Aaro Toppinen
Pohjoisen Keski-Suomen kunnat siirtyivät runkoverkossa uuteen nopeusluokkaan. Verkossa oli vauhtia tänä aamuna peräti 10 Gbps.
Reilu vuosi sitten käynnistynyt projekti Pohjoisen Keski-Suomen seutuverkon runkolaitteiden päivittämisestä on loppusuoralla, sillä myöhään keskiviikona illalla käännettiin liikenne uusien runkolaitteiden kautta kulkevaksi. Kuvassa projektin teknisenä asiantuntijana toiminut Mauri Kyllönen siirtää Kyyjärven kunnan 10 Gbps:n runkoverkkoon, päivämäärä tuolloin oli 28.1.2016. Nopeustesti Pietariin antaa huimat lukemat eli lähes "langannopeudella" ylös ja alas. Huh huh!
Projekti ei tosiaankaan ole ollut mikään pikkujuttu, sillä verkossa liikennöi PPO:n ajoilta runsaasti myös yrityksiä ja muita toimijoita. Pienetkin siirrot ja muutokset on suoritettava huolella ja mietittävä tarkkaan, sillä esimerkiksi keskussairaalaan kulkevaa liikennettä ei saa pahemmin katkoa.
Samassa projektissa Elisa siirsi asiakkaitaan omaan verkkoonsa, joten näiltä osin palvelut säilyvät ja se tuo valinnanvaraa etenkin alueemme elinkeinoelämällä. Ainakaan Kyyjärvellä ei yrityselämän kehittäminen jää tätä nykyä tietoliikenneyhteyksistä kiinni, sillä toimijoina ovat Elisan ja Soneran lisäksi Pohjoisen Keski-Suomen verkkopalvelut Oy, Keski-Suomen Valokuituverkot Oy sekä Kuuskaista. Sekin on tiedossa, että eri rintamilla käydään neuvotteluja palvelutarjonnan parantamisesta entisestään.
Kyyjärven kunta on tällä hetkellä mukana mm. Jyväskylän yliopiston vetämässä Digipolku-hankkeessa ja kartoitusvaiheesta on lisätietoa tarjolla pikapuolin.
Pysykää kanavalla!


Verkkopalvelut Oy/ Kuntatiedote
1/2016 29.2.2016

ELISA OYJ:N SOPIMUS
PKSV Oy solmi Elisa Oyj:n kanssa toukokuussa 2015 ns. siirtymäajan sopimuksen, jonka perusteella Elisa sai käyttää seutuverkkoa liiketoiminnassaan. Alkuperäinen sopimusaika oli 31.12.2015 saakka, mutta sitä jatkettiin erillisellä sopimuksella 28.2.2016 saakka.

Elisa on ilmoittanut PKSV:lle verkkotarpeensa siirtymäajan sopimuksen jälkeen. Näistä tehdään erillinen sopimus yritysten välillä. Sopimuksesta saatavilla tuloilla tullaan pienentämään kuntien verkkomaksuja. Sopimuksen avulla pyritään turvaamaan olemassa olevia yritysten ja yksityisten verkkoyhteyksiä.
Siirtymäajan sopimuksen vaikutus kuntien verkkomaksuihin

Vuoden 2015 osalta kuntien verkkomaksuja on pienennetty siirtymäajan sopimuksesta saaduilla tuloilla toukokuussa 2015 kuntien kanssa sovitun mukaisesti.
Vuoden 2015 aikana Elisalta ja Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:ltä saadut tulot vähensivät kuntien verkkomaksuosuuksia seuraavasti:

Hyvitykset kuntien verkkomaksuihin 2015
Yhteensä              100%      44850,00€

Lisätietoja sopimuksesta ja sen vaikutuksesta antaa Tuula Hakkarainen.

DATACENTER -HANKINTA
PKSV Oy:n hallitus on kokouksessaan 15.12.2015 päättänyt aloittaa seudullisen perustettavan Datacenterin hankinnan.
Perustettava Datacenter tulee sijaitsemaan Kannonkosken kunnantalolla. PKSV Oy hankkii omistukseensa Datacenteriin tulevat laitteet ja niihin liittyvät lisenssit. Datacenterin ylläpito ja kklisenssit laskutetaan kunnilta yhdessä sovitun jakoperusteen mukaisesti.
Hankittava Datacenter otetaan käyttöön viimeistään 1.7.2016, kun nykyinen sopimus Elisa-Appelsiinin kanssa päättyy. Hankintaan sisältyy siirtoprojekti, johon sisältyy nykyisten palvelimien sisällön siirtäminen uuteen Datacenteriin.
YRITYSLIITTYMÄYHTEISTYÖ KESKI-SUOMEN VALOKUITUVERKKOJEN KANSSA
PKSV Oy on tehnyt Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n kanssa sopimuksen yhteistyöstä yritysliittymien tarjoamisesta niihin kiinteistöihin, joissa on seutuverkon kuitu. Liittymien myynti tapahtuu Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n toimesta.
Tuula Hakkarainen


Verkkopalvelut Oy/
KUNTATIEDOTE 2/2015 23.12.2015

SEUTUVERKON YLLÄPITO JA LAITEHANKINNAT
Seutuverkon ylläpidon kilpailuttaminen ja uusien laitteiden hankinta on toteutettu vuoden 2015 aikana yhteistyössä Seutu-it ryhmän kanssa.
Runkoverkkoon on hankittu uudet aktiivilaitteet, jotka otetaan käyttöön vuoden 2016 alussa. Hankinnassa on pyritty parantamaan verkon toiminnan varmuutta hankkimalla kahdennetut laitteet joka kuntaan. Lisäksi vuoden 2015 aikana on hankittu uudet palomuurit sekä wlan controllerit seudulliseen käyttöön.
Lisätietoja seutuverkon ylläpidosta antaa Tuula Hakkarainen tai kuntien it-henkilöstö.

ELISAN SIIRTYMÄAJAN SOPIMUKSEN JATKAMINEN
PKSV Oy solmi Elisa Oyj:n kanssa toukokuussa 2015 ns. siirtymäajan sopimuksen, jonka perusteella Elisa saa kuukausikorvausta vastaan käyttää seutuverkkoa liiketoiminnassaan. Ns. siirtymäajan sopimuksen aikana Elisan oli tarkoitus määritellä ne palvelut, joita he seutuverkosta jatkossa tarvitsevat.
Siirtymäajan sopimusta on jatkettu 1.1.-28.2.2015. Tämän jälkeen sovitaan erillisellä sopimuksella ne palvelut, joita Elisa tämän jälkeen ostaa seudulta.

DATACENTERIN HANKINTA
PKSV Oy:n hallitus on kokouksessaan 15.12.2015 päättänyt aloittaa seudullisen Kannonkosken kunnantalolle perustettavan Datacenterin hankinnan.
Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy


Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy : Seutuverkon verkkolaitteiden ylläpito ja valvonta 

Kansallinen hankintailmoitus:

Tarjoukset 1.12.2014 klo 15.00 mennessä osoitteeseen:
Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy
Verkon ylläpito ja verkkolaitteiden valvonta Tuula Hakkarainen
SAARIJÄRI Hankintayksikön yhteystiedot

Osoite, johon tarjoukset tai osallistumispyynnöt on lähetettävä
Ks. edellä hankintayksikön yhteystiedot
Hankintayksikön luonne
Muu: Kuntien omistama osakeyhtiö

Hankintalaji

Hankintalaji
Palvelut

Hankinnan kohde

Hankinnan nimi
Seutuverkon verkkolaitteiden ylläpito ja valvonta
Hankinnan tunniste- tai viitenumero
Verkon ylläpito ja verkkolaitteiden valvonta
Hankinnan kuvaus
Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy (PKSV) on kahdeksan kunnan omistama osakeyhtiö, joka omistaa pohjoisen Keski-Suomen kuntien välisen runkoverkon, josta käytetään nimitystä seutuverkko. Yrityksen omistajakuntia ovat: Kannonkoski, Karstula, Kinnula, Kivijärvi, Kyyjärvi, Pihtipudas, Saarijärvi ja Viitasaari.
Seutuverkkoon on liitetty kunkin omistajakunnan omistama heidän toimipisteidensä yhdistämiseksi rakennettu verkko. Verkosta käytetään nimitystä taajamaverkko. Taajamaverkkoa käyttää myös Perusturvaliikelaitos Saarikka.
Seutuverkon ja taajamaverkkojen muodostaman kokonaisuuden nykyinen ylläpito- ja verkkolaitteiden valvonnan sopimus Elisan kanssa päättyy 30.4.2015.
Verkon ylläpidon ja verkkolaitteiden valvonnan tarjouspyyntö julkaistaan HILMA:ssa (www.hankintailmoitukset.fi) sekä Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy:n kotisivulla (www.verkkopalvelut.com)
Hankinnan kohde
Tarjouspyyntö koskee Pohjoisen Keski-Suomen Verkkopalvelut Oy:n runkoverkon ja siihen liitettyjen kuntien taajamaverkkojen aktiivilaitteiden ylläpitoa ja valvontaa.
Ylläpidettävät laitteet ovat PKSV Oy:n ja sen omistajakuntien omistamia. Runkoverkon laitteita on tällä hetkellä 9 kpl ja taajamaverkon laitteita 266 kpl. Runkoverkko on tällä hetkellä L3 MPLS-verkko. Taajamaverkko koostuu L2 ja L3 kytkimistä. Verkkojen laitteet ovat pääosin Ciscon tekniikkaa.
Runkoverkon laitteet uusitaan vuoden 2015 aikana. Verkon uusinta tehdään projektina, joka määritellään myöhemmin. Valittavalla toimittajalla on oltava valmiudet osallistua PKSV Oy:n runkoverkon uusintaprojektiin laiteasennuksen ja verkon konfiguroinnin osalta.
Ylläpitopalvelu
Toimittajan vastuuseen kuuluu valvoa verkon laitteita ja tehdä korjaustoimenpiteitä palvelutasomääritysten mukaisesti. Verkonvalvonnan havaitessa vian tms. verkossa, toimittaja aloittaa viankorjaustyöt välittömästi tai viimeistään kullekin laitteelle määritellyn palvelutason mukaisesti.
Ylläpitopalveluun kuuluu lisäksi tehdä verkon muutostöitä asiakkaan pyynnöstä normaalin palveluajan puitteissa. Ylläpitotyöt ovat yleensä verkon konfiguraatiomuutokset ja vianrajaus sekä korjaus asiakkaan kanssa. Toimittajan toimenkuvaan kuuluu myös konfiguroida uusia taajamaverkon laitteita ja asiakkaan erikseen tilattaessa myös pystyttävä tekemään fyysisen asennustoiminnan kohteessa erillistä korvausta vastaan; ks.hinnoittelu.
Valvontapalvelu
Ylläpitoon kuuluu verkon laitteiden aktiivivalvonta 24/7/365 valvontalaitteistoa käyttäen.
Toimittajan vastuuseen kuuluu valvoa verkon laitteita ja tehdä korjaustoimia palvelutasomääritysten mukaisesti.
Toimittajan tulee tarjota verkon valvontapalvelu omalla valvontajärjestelmällään tai asiakkaalle asennettavasta järjestelmästä.
o Valvontajärjestelmän tulee valvoa laitteita ICMP-ping valvontana.
o Runkoverkon laitteiden osalta lisäksi SNMP-valvontana mm. verkon ja laitteiston kuormituksen valvonta. SNMP-valvontaa on myöhemmin mahdollista laajentaa myös muille kohteille.
o Optioina asiakkaan palvelinvalvonta.
o Valvontajärjestelmän tulee voida lähettää hälytysviestejä ennalta määriteltyihin kohteisiin email ja/tai SMS viesteinä.
o Asiakkaalle tulee voida tarjota valvontanäkymä verkon tilasta esimerkiksi valvontaportaalin kautta.
Lisätietoja liitteenä olevassa tarjouspyynnössä.
          Hankinnan ennakoitu arvo (ilman ALV)
Hankinta ylittää hankintalain 15 §:n kynnysarvon.
          Hankinnan pääasiallinen toteutuspaikka
Saarijärven-Viitasaaren seutu

Hankintamenettely

Hankintamenettely
Avoin menettely
Osatarjoukset hyväksytään
Ei
Vaihtoehtoiset tarjoukset hyväksytään
Ei
Hankinta varataan työkeskuksille tai toteutettavaksi työohjelmien yhteydessä
Ei

Hankintamenettelyn tarkemmat ehdot

          Ehdokkaiden tai tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset
Vaatimuksia toimittajille
Toimittajalta vaaditaan kokemusta vastaavien kuntaverkkojen ylläpitotoimista.
Tarjousten liitteiksi tulee toimittaa seuraavat tiedot:
o Referenssit vastaavien kuntaverkkojen ylläpidosta ja luettelo ylläpidon vastuuhenkilöistä. Mukaan pyydetään liittämään asiakkaan yhteystiedot asian todentamista varten.
o Tarjottavan kokonaisuuden avainhenkilöt tulee nimetä. Heidän sijoituspaikkansa ilmoittaa sekä heidän teknisestä osaamisestaan ja kokemuksestaan tarjottavaan teknologiaan ja palveluihin on annettava selvitys.
o Palveluprosessin kuvaus normaalina työaikana sekä normaalin työajan ulkopuolella.
o Yhteydenottomenetelmät ja SLA-raportointi
          Todistukset ja selvitykset, joiden perusteella soveltuvuuden täyttyminen arvioidaan
Toimittajalle asetetut vaatimukset
Ehdokkaan tulee olla merkitty kaupparekisteriin ja ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin sekä arvonlisäverolain mukaiseen arvonlisäverovelvollisten rekisteriin.
Ehdokkaalla tulee olla hankinnan kokoon ja laatuun nähden tekniset ja taloudelliset edellytykset toimittaa tarjouspyynnön mukainen kokonaisuus. Ehdokas, jolla ei voida katsoa olevan näitä tai muita edellytyksiä hankinnantoteuttamiseksi tai joka on laiminlyönyt verojen tai muiden lakisääteisten maksujen suorittamisen Suomessa tai siinä maassa, jossa toimittajan päätoimipaikka sijaitsee (sijoittautumismaa), voidaan sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjouksen mukana toimitettavat asiakirjat:
1. Tarjoukseen on liitettävä todistus siitä, että yhtiönne lakisääteiset verot ja maksut ovat suoritettu.
2. Tarjouksesta tulee ilmetä toimittajan y-tunnus.
3. Voimassa oleva suomenkielinen ennakkoperintärekisteriotteen jäljennös on oltava tarjouksen liitteenä.
          Hankintamenettelyä koskevat lisätiedot
Tarjouksen, liitteiden ja yhteydenpitojen kieli
Tarjous ja siinä mukana olevien liitteiden on oltava suomenkielisiä. Kaikessa yhteydenpidossa on voitava käyttää suomen kieltä.
Tarjous
Puutteelliset tarjoukset hylätään. Tarjous katsotaan puutteelliseksi, jos tarjous ei vastaa tarjouspyyntöä.
Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain perusteella tarjoukset ovat päätöksenteon jälkeen pääsääntöisesti julkisia. Siksi tarjous tulee laatia siten, ettei se sisällä liikesalaisuuksia. Mahdolliset liikesalaisuudet tulee sijoittaa erilliseen liitteeseen, joka on merkittävä selkeästi. Vertailussa käytettäviä hintatietoja ei voida pitää liike- tai ammattisalaisuutena.
Tarjoajalla ei ole oikeutta saada tilaajalta korvausta tarjouksen tekemisestä tai siihen liittyneistä toimenpiteistä aiheutuneista kustannuksista.
Tarjousten avaamistilaisuus ei ole julkinen.
          Tarjouksen valintaperuste
Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous ottaen huomioon. Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt vertailuperusteet
          Tarjoukset tai osallistumishakemukset on toimitettava hankintayksikölle viimeistään
1.12.2014 15.00

Kauhuskenaariot ovat todellakin toteutumassa.

Savon puolella noin kymmenen kuntaa joutuu antamaan laajakaistahankkeilleen satojatuhansia euroja lisärahoitusta aikaisimpien miljoonasijoituksiensa lisäksi. Myös samanlaisia rahoitusvaikeuksissa olevia laajakaistahankkeita löytyy jatkuvasti lisää pitkin Suomea. Valtiotakin huudetaan nyt uusintakierrokselle mukaan lisärahoitukseen? Laajakaistalakiakin ollaan muuttamassa jo kolmatta kertaa! Tiettävästi on myös esitetty, että lakaistaan piiloon kaikki miljoonien eurojen laajakaistamöhlit isoon uuteen yhtiöön ns." roskapankkiin". Minusta malli muistuttaa samaa, kuin aikoinaan Suomeen muodostettiin "roskapankki Arsenaali!"  Suurella todennäköisyydellä hankkeesta on hyvää vauhtia tulossa myös uusi valtion "lypsyautomaatti " Talvivaaran rinnalle?

Ensin valtio laati nopeaan tahtiin Laajakaistalain. Kilpailutus annettiin Maakuntaliitoille. Tällöin laajakaistahankkeisiin aikovat kunnat joutuivat käytännössä Maakuntaliittojen ohjailuun? Maakuntaliitto kilpailutti operaattorit kuntiin? Tässä onkin esimakua tulevaan maakuntahallintomalliin. Mielestäni tämä on kyseisestä mallista oiva ja oikein räikeä esimerkki, kuinka voi käydä, kun kuntien asioita ohjataan ylhäältäpäin
Keski-Suomen laajakaistahankkeesta tämä Kuuskaistajuttu on pyydykseen jääneille kunnille pahin mahdollinen taloudellinen takaisku ja ikuinen muistomerkki. Hanke tulee olemaan tulevaisuudessa vielä pitkään iso rahanreikä jo muutenkin pahasti velkaisille kunnille. Tämä hanke meni munille lähes joka asiassa.

Mielenkiintoista on kuinka menee Keski-Suomen Valokuituverkoilla? Tämä viritys rakennettiin Kuuskaistan raunioille, ja pitkälti samoilla eväillä lisättynä valtavilla kuntien lainatakauksilla. Kuuskaistan vastuut ja velat siirrettiin yhdellä eurolla uuteen yhtiöön. Alkujaan kunnat saatiin mukaan lupaamalla mahdollisuus saada hankkeeseen muhkeat valtion- tai EU-tuet. Viitasaartakin yritettiin höynäyttää yli kahden miljoonan euron tukiaislupauksilla. Onneksi tähän lupaukseen ei sorruttu! Tietojeni mukaan hankkeeseen lähteneille kunnille luvattuja tukirahoja on odoteltu Valokuituverkoillakin vesikielellä jo pitkään, mutta eipä taida kummoisia summia loppupelissä tulla. Voi käydä myös niinkin, ettei tukirahoja tule senttiäkään.

Mielestäni hankkeiden vaikeuksien yksi suurin syy on ollut maksettujen liittymien vähäinen määrä suhteessa valtaviin kustannuksiin. Suunnitelmat perustuivat pahasti utopiaan unelmasta, että ihmiset lähtevät mukaan, kun valjastetaan mahdollisimman tehokas "myyntikoneisto". Mediakin suitsutti hanketta joka tuutista, ja hanketta kritisoivat leimattiin kylähulluiksi ja toisenluokan kansalaisiksi sekä ainaisiksi valittajiksi!

Ja ihmisiä todellakin onnistuttiin höynäyttämään perusteellisesti! Todennäköisesti Viitasaarella ja Saarijärvellä  liittymän maksajat saavat pitää maksamansa rahat omina kipeinään!
Näkivätkö hyväuskoiset kuntajohtajat vain tukiaiset silmissään, ja mahdollisista hankkeen uhkia ei tutkittu tarkasti!
Lähdettiinkö hankkeisiin aivan liian pienillä tiedoilla, vai tiedettiinkö virheet ja  riskit, mutta ne peitettiin ja salattiin taitavasti? Valitettavaa on se, että kunnat ja kunnan veronmaksajat tämänkin lystin loppupelissä maksavat. Tavalliset ihmiset leimataan syyllisiksi ja todelliset koijarit selviävät tästäkin pään silityksellä?
Ilpo


Alla Hannu Luotolalta taas tosi hyvä kirjoitus laajakaistan sotkuista:

Cui bono, kuka hyötyy?


Keski-Suomen käräjäoikeus vahvisti 14.11. välituomion, jossa Verkko-osuuskunta Kuuskaista määrättiin maksamaan miljoonien eurojen sopimussakkoja ja oikeudenkäyntikuluja Jyväskylälle, Saarijärvelle ja Viitasaarelle.
Tämä ei ollut yllätys. Kuuskaistalla ei ollut missään vaiheessa taloudellista pohjaa laajakaistahankkeelle. Kyyjärven kunnanjohtaja Matti Muukkonen kirjoitti jo 16.11.2010:
”Tässä mallissaan kunnilla ei vaan yksinkertaisesti ole taloudellista mahdollisuutta lähteä toteuttamaan hanketta. Valitettavaa on nimittäin se, että tämä yksittäinen hanke saattaa kauhuskenaarioiden toteutumisen yhteydessä viedä vielä joukon viranhaltijoita ja luottamushenkilöitä vastuuarviointiin, mikäli jokin menee mönkään. Se pitäisi kaikkien tiedostaa.”
Kaupunginjohtajan virheellisellä riskienhallinnan arvioinnilla sekä Saarijärven että Viitasaaren kohdalla (sama henkilö) on merkittävä osuus käräjille päätymiseen.
Yllätys olisi, jos kehnosti valmistellun hankkeen puuhahenkilöt eivät joutuisi tekemisistään vastuuseen. Useilla viranomaisilla on tässä peiliin katsomisen paikka.
Toinen yllätys olisi, jos liittymänsä etukäteen maksaneet ja ilman sitä jääneet eivät reagoisi tilanteeseen. Se osoittaisi luottamuksen puutetta valvoviin viranomaisiin. Saattavat tosin ajatella Elias Lönnrotin tapaan: ”Ei paska punniten parane.”
Lieneekö tässä hankkeessa ollut tavoitteena hyötyä EU:n, valtion ja kuntien tukieurojen kalastelusta? Cui bono? Ainakin tukirahoja saaneita laajakaistaverkkoja ”pimitettiin”, ja pyritään nyt hyödyntämään.
Kaivukustannukset ovat olleet 3–4-kertaisia keskimääräisiin (Viestintävirasto) verrattuna. Kuntien keskeiset vastuuhenkilöt ”sitoutettiin” hankkeeseen, mitä pyrittiin vahvistamaan ”yliopistotasoisella tutkimuksella”. Valvovat viranomaiset näyttävät ummistaneen silmänsä joiltakin tosiasioilta. Lakeja säätävät tahot näyttävät tulleen apuun hankkeen uhattua ajautua karille.
Diogenes (kreikkalainen filosofi 412–323 eaa) edusti kyynikkojen koulukuntaa. Kun häneltä kysyttiin, miten elää totuuden kanssa, hän vastasi: ”Ihan niin kuin tulenkin kanssa – ei pidä mennä niin lähelle, että se polttaa, eikä pysyä niin kaukana, että pakkanen alkaa jäädyttää.”
Jo puolen vuosikymmenen aikana hankkeesta on Keski-Suomessa ennen näkemättömän laajalti varoiteltu kuntien päättäjiä ja haettu viranomaisia apuun, osin vaatimattomin tuloksin. Valtiontalouden tarkastusvirasto on ainoana reagoinut ongelmiin, ja nyt siis Keski-Suomen käräjäoikeus.
Kuntapäättäjien olisi syytä noudattaa lakeja ja osata lukea tilinpäätöksiä. Hyödyksi olisi tiedostaa, kuuluuko kunnan ydintehtäviin laajakaistarakentaminen ja kuntien velkataakan lisääminen kymmeniksi vuosiksi.  Hannu Luotola, Saarijärvi